mózg

Mózg – 6 trików by zmusić go do szybszej nauki czegokolwiek

Według licznych badań istnieje wiele sposobów by skłonić nasz mózg do szybkiej i łatwej nauki nowych umiejętności i wiedzy.

Uczeń czy student zawsze chętnie skróci swój czas nauki nowych porcji wiedzy, by poświęcić zaoszczędzony czas na rozrywkę, czy nauczenie się czegoś więcej. Niektórzy z nich są nawet zmuszeni, by poszukać sposobów na bardziej wydajną naukę, gdyż mają jej w nadmiarze i po prostu nie nadążają za programem nauczania.

W życiu zawodowym, w dzisiejszym świecie, bez względu na to czy pracujesz na etacie, czy jesteś przedsiębiorcą oraz w jakiej dziedzinie się specjalizujesz, aby nie wypaść z obiegu zmuszony jesteś do tego, by ciągle uczyć się czegoś nowego.

Stanie się osobą szybko uczącą się, oprócz oszczędności czasu, może dać Ci dużą przewagę konkurencyjną. Jeśli interesuje Cię temat przyspieszenia nauki, polecam Ci następujące sześć , potwierdzonych naukowo, sposobów na szybszą i trwałą naukę nowych rzeczy.

 

Ucz kogoś innego (lub symuluj to)

 

Jeśli wyobrażasz sobie, że będziesz musiał nauczyć kogoś materiału, który właśnie próbujesz opanować, możesz przyspieszyć naukę i zapamiętać więcej – wynika z badań psychologicznych przeprowadzonych na Washington University. Takie nastawienie kształtuje Twoje podejście do uczenia się w sposób bardziej efektywny, niż gdybyś skupiał się na tym, by jedynie zaliczyć test.

Kiedy przygotowujesz się, by kogoś uczyć, automatycznie starasz się ułożyć informacje w pewną spójną, logiczną strukturę. Czynią tak nauczyciele oraz trenerzy.

 

Poświęcaj na naukę krótkie porcje czasu

 

Nie bez powodu lekcje w szkołach są podzielone na bloki po 45 minut. Nie od dziś wiemy z badań psychologicznych nad procesem uczenia się, że najlepiej nową wiedzę przyswajamy ucząc się podczas sesji trwającej od 30 do 60 minut.

Krótsza niż 30 minut sesja nauki, to zbyt mało by wykorzystać potencjał skoncentrowanego mózgu i zapamiętać nowy materiał, natomiast dłuższa niż 60 minut powoduje spadek koncentracji i zdolności mózgu do przyswajania nowych rzeczy, gdyż jest ich po prostu za dużo na jednorazowe przyswojenie.

Ucz się w sesjach o długości około 45-50 minut i rób między nimi 5-10 minut przerwy. W ten sposób będzie Ci łatwiej utrzymać wysoki poziom przyswajania wiedzy.

 

Rób notatki odręcznie

Coraz częściej do robienia notatek używa się komputera lub nie robi się ich wcale. Tymczasem, naukowcy uniwersytetu Princeton zauważyli, że gdy studenci robili notatki ręcznie, słuchali bardziej aktywnie i byli w stanie „wyłapać” ważne pojęcia.

Podczas uczenia się, także polecam Ci odręczne notowanie przynajmniej ważnych rzeczy, kluczowych pojęć czy chociaż nagłówków.

Pisanie odręczne bardziej angażuje koncentrację i skłania do słuchania z większym zrozumieniem. Nowa wiedza nie wpada Ci do ucha i, parafrazując słynne powiedzenie, zaraz drugim nie wypada, ponieważ, gdy chcesz zanotować nową wiedzę, to musisz ją zatrzymać w głowie.

 

 

Korzystaj z mocy przestrzeni mentalnych

 

Przestrzenie mentalne to pojęcie trochę naukowe – trochę więcej przeczytasz o nim tutaj: http://semiomiks.blogspot.com/2011/01/amalgamaty-konceptualne.html

Wykorzystanie przestrzeni mentalnych do uczenia się, polega na powtarzaniu materiału, który starasz się zapamiętać, wiele razy, ale w pewnych odstępach czasu.

Ażeby poprawnie zastosować tą technikę, powtórz nowo przestudiowany materiał w ciągu jednego dwóch dni, kolejny raz powtórz go w dłuższym odstępie czasu, np. 3-6 dni od poprzedniego razu, i tak dalej. Niektórzy zalecają bardziej sztywny plan powtórek z inkrementacją czasu pomiędzy nimi, ale, moim zdaniem, nie musisz się tego trzymać bardzo dokładnie. Ważne by powtórki odbywały się w coraz to większych odstępach czasu – będzie to sygnał dla mózgu, że musi zachować informacje te informacje.

 

Prześpij się między sesjami nauki

 

Unikaj nauki przez wiele godzin z rzędu. Nawet, gdy robisz krótkie przerwy. Jeśli planujesz uczyć się przez wiele godzin pod rząd, zaplanuj drzemki. Dasz głowie trochę odpoczynku, zwiększysz szybkość przyswajania wiedzy, a wiedza w głowie przetrwa na dłużej.

 

Stosuj różne metody uczenia się tego samego materiału

To działa zarówno podczas „wkuwania treści”, na przykład nauki nowych słówek, jak również podczas nauki nowej umiejętności motorycznej.

W przypadku nauki treści, przestudiuj ją czytając, w kolejnej sesji nauki rób notatki w formie np. fiszek, a w kolejnej sesji wykorzystaj te fiszki do powtórki.

Zmiany technik stosuj także przy zadaniach motorycznych – wykonuj, jeśli to możliwe, dane zadanie na różne sposoby. Nauczysz się znacznie szybciej, niżbyś powtarzał to samo wielokrotnie w identyczny sposób.

Leave a Comment